Frankfurt nad Menem

Port lotniczy we Frankfurcie na Menem, znany także jako lotnisko Ren-Men, to największe tego typu miejsce w Niemczech. W Europie frankfurckie lotnisko zajmuje trzecie miejsce pod względem ilości pasażerów, drugie pod względem ilości operacji lotniczych i drugie pod względem ilości przeładowanych towarów. Port zajmuje także piewrsze miejsce na świecie pod względem obsługiwanych połączeń międzynarodowych.

Historia lotniska


Lotnisko zostało otworzone w 1936 roku i podczas drugiej Wojny Światowej było drugim co do wielkości w Niemczech (większe było berlińskie lotnisko Tempelhof). Swoją dzisiejszą świetność zawdzięcza budowie nowego terminala (aktualny Terminal 1) w 1972 roku. Od tego czasu jest najważniejszym węzłem komunikacyjnym w Niemczech. Na lotnisku są 2 olbrzymie terminale pasażerskie. Są one połączone naziemną kolejką Sky-Line, którą w 2 minuty możemy przedostać się na drugi terminal. Na lotnisku obowiązuje całkowity zakaz palenia na życzenie pasażerów. Wydzielono specjalne strefy dla palących. Bardzo rygorystycznie przestrzegany jest przepis o wielkości bagażu podręcznego. Jest to reakcja na częste urazy pasażerów samolotów spowodowane zbyt dużymi, niemieszczącymi się do schowków torbami.

Linie lotnicze


Z lotniska we Frankfurcie korzysta ponad 100 linii lotniczych oraz ponad 50 towarzystw czarterowych. Port jest główną bazą rodzimej Lufthansy. Poza Lufthansą z lotniska we Franfurcie operują: Adria Airways, Austrian, Croatia Airlines, LOT, Luxair, SAS, Spanair, Swiss, Aegean Airlines, Air Algerie, Air Canada, Air China, Air Malta, Air Moldova, Air Namibia, Alitalia, All Nippon Airways, Bulgaria Air, Cyprus Airways, EgyptAir, Kuwait Airways, Lufthansa, Middle East Airlines, Olympic Airlines, Qatar Airways, Royal Air Maroc, Royal Jordanian, Singapore Airlines, South African Airways, SriLankan Airlines, SunExpress, TAM, TAP, TAROM, Tunisair, Turkish Airlines, United Airlines, Vietnam Airlines, Air India, American Airlines, Asiana, Brussels Airlines, Condor Airlines, El Al, Ethiopian Airlines, Iran Air, Jat Airways, Thai Airways International, US Airways, Aer Lingus, Aeroflot, Air France, Air Mauritius, Air Seychelles, Air Via, Belavia, Blue Wings, B&H Airlines, China Airlines, China Eastern Airlines, Czech Airlines, Delta, Eritrean Airlines, Free Bird Airlines, Georgian Airways, Gulf Air, Japan Airlines, KLM, Korean Air, Kuban Airlines, Malaysia Airlines, Montenegro Airlines, Northwest Airlines, Pegasus Airlines, Rossiya, Saudi Arabian Airlines, Sky Airlines, Syrian Arab Airlines, Transaero, TUIflt, Turkmenistan Airlines, Ukraine International Airlines, Uzbekistan Airwats, Air Berlin, Air Astana, Air Transat, Albanian Airlines, Ariana Afghan Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Clickair, Continental Airlines, Emirates, Etihad Airways, Finnair, Flybe, Iberia, Icelandair, LAN Airlines, Malev, Niki, Nouvelair, Qantas, SATA International, Saravia, S7 Airlines, Yemenia.

Dojazd na lotnisko


Frankfurckie lotnisko zlokalizowane jest 12 km na południowy-zachód od centrum miasta, przy skrzyżowaniu autostrad A3 i A5. Dojazd samochodem lub taksówką do centrum zajmuje zatem niespełna 15 minut. Koszt taksówki waha się w okolicach 25 euro. Na lotnisku nie brakuje parkingów dla pasażerów przybywających własnym samochodem. Większość parkingów położona jest pod terminalami. Z długoterminowego parkingu na lotnisko można dojechać specjalnym autobusem.

Na lotnisku znajdują się 2 dworce kolejowe. Jeden z nich obsługuje połączenia regionalne. Podróż pociągiem łączącym lotnisko z centrum Frankfurtu zajmuje 15 minut. Drugi dworzec, otworzony w 1999 roku obsługuje połączenia dalekobieżne. Łatwo można stąd dotrzeć do najważniejszych miast na terenie całych Niemiec. Nowoczesny pociąg jadący do Kolonii pędzi z prędkością 300 km/h.

Zobacz także inne lotniska